Inżynier musi zawsze o tym pamiętać i stosować racjonalne środki bezpieczeństwa. Jest oczywiste, że każdy może popełnić błąd. Zwykle katastrofy nie są wynikiem braku wiadomości lub braku kompetencji. Są najczęściej powodowane niedopatrzeniem, które może nastąpić wskutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, zbyt małego marginesu bezpieczeństwa, niedostatecznego uwzględnienia niedoskonałości ludzkiej, przyjęcia niedokładnej metody obliczeniowej lub niewłaściwej technologii wykonawstwa. Katastrofa może się wydarzyć nawet w przypadku przeprowadzenia regularnych okresowych przegl...
Ruch statków po rzece zwiększał napór wody na nieumocniony brzeg, powodując rozmycia gruntu, doprowadzające do utraty stateczności filara. Często przyczyną katastrof mostowych bywają grunty osuwiskowe. Los taki spotkał most przez rzekę Quebradablanca na południowy wschód od Bogoty (Kolumbia). Jest on położony w wąwozie w Andach Wschodnich, na jedynej drodze- łączącej stolicę kraju ze wschodnimi prowincjami. Historia tego mostu jest niezwykła. Wybudowano go w 1925 r. , do 1970 r. był 14 razy odbudowany, a tylko w 1974 r. załamał się czterokrotnie. Najdłużej stał most, któ...
Dlatego staranność i dokÅ‚adność w budownictwie mostowym, poczÄ…wszy od opracowania projektu, poprzez wszystkie etapy realizacji obiektu - jest nieodzownym warunkiem powodzenia. Od inżyniera i technika mostowego wymaga siÄ™ wyobraźni, poczucia odpowiedzialnoÅ›ci oraz sumiennego wykonywania wszystkich czynnoÅ›ci, systematycznego kontrolowania i sprawdzania skÅ‚adników materiaÅ‚owych i elementów konstrukcyjnych, przestrzegania przepisów technicznych, a w przypadkach wÄ…tpliwych - zwracania siÄ™ o radÄ™ i opiniÄ™ do specjalistów. Tylko bowiem tak pojÄ™te wykonywanie zawodu jest rÄ™kojmiÄ… powodzenia. KaÅ...