Dlatego staranność i dokładność w budownictwie mostowym, począwszy od opracowania projektu, poprzez wszystkie etapy realizacji obiektu - jest nieodzownym warunkiem powodzenia. Od inżyniera i technika mostowego wymaga się wyobraźni, poczucia odpowiedzialności oraz sumiennego wykonywania wszystkich czynności, systematycznego kontrolowania i sprawdzania składników materiałowych i elementów konstrukcyjnych, przestrzegania przepisów technicznych, a w przypadkach wątpliwych - zwracania się o radę i opinię do specjalistów. Tylko bowiem tak pojęte wykonywanie zawodu jest rękojmią powodzenia. Każdej awarii i katastrofi...
Nawet masa własna jednakowych konstrukcji może różnić się wskutek nie uniknionych różnic masy jednostkowej i rzeczywistych wymiarów. Brakuje danych o zachowaniu się materiałów w konstrukcjach, o rozkładach wymiarów, o warunkach podparcia, tarciu w łożyskach oraz w przegubach itd. Nie wystarczy danych z obserwacji rzadkich wydarzeń jak trzęsienie ziemi, uderzenia środków transportu w obiekty mostowe. A właśnie rozkłady wartości działań ekstremalnych są najmniej znane, mimo że często decydują o bezpieczeństwie budowli. Brakuje także metod oceny równoczesności występowania tych działań. Dla...
Badania naukowe wpływają na zmniejszenie liczby katastrof powodowanych zjawiskami uprzednio mało zrozumiałymi i nie ujętymi analizą obliczeniową. Jeżeli można, choćby w ogólnych zarysach, stosować ocenę ilościową zjawisk, można też opracować przepisy ustalające zapasy bezpieczeństwa. Zdaniem Smitha źródłem zagrożenia jest współczesna tendencja nadmiernej kompleksowości norm i wytycznych projektowania. Może ona w przyszłości spowodować zbytnie absorbowanie uwagi projektantów przepisami, złe ich zrozumienie lub wadliwe stosowanie. W budownictwie mostowym są potrzebne krótkie i wyraźne przepisy, z któ...