weraph

posted by admin on wrz 5

Pouczającym przykładem są katastrofy wieloprzęsłowego mostu im. Wilsona przez Loarę w Tours (Francja), posadowionego na fundamentach palowych (Grattesat, 1980). Dlatego historia tego mostu zasługuje na obszerniejszy opis. Ostatnia katastrofa nastąpiła 9 kwietnia 1978 r. Budowę pierwszego mostu w Tours rozpoczęto już w 1033 r. Read the rest of this entry »

posted by admin on wrz 2

Obiekt kontrolowano miesiąc przed katastrofą, przy czym nie stwierdzono żadnych oznak zagrożenia konstrukcji. Wskutek dużych opadów śniegu z deszczem i wysokiego poziomu rzeki, część brzegu osuwa się do niej, a katastrofa nastąpiła po obciążeniu mostu przejeżdżającym nie załadowanym pociągiem towarowym. Słabo umocnione brzegi były przyczyną niejednej katastrofy. W maju 1958 r. na autostradzie belgijskiej zakończono w Pulle budowę mostu z betonu sprężonego, którego przęsło środkowe ma długość 52 m, dwa boczne po 30 m. Read the rest of this entry »

posted by admin on wrz 1

W czasie robót palowych wystąpiło jeszcze jedno ciekawe zjawisko, charakterystyczne dla niektórych wód tropikalnych: w okresie kilku dni pomiędzy wbiciem rury i jej wypełnieniem betonem, na mokrej powierzchni stali. Osadzały się liczne drobne żyjątka, które uniemożliwiały uzyskanie dobrej przyczepności betonu do stali (Weinhold, 1973). O trzy lata opóźniła się budowa mostu przez rzekę Cumberland koło Paducah (St. Zjedn. AP) wskutek niespodziewanych utrudnień w robotach fundamentowych. Read the rest of this entry »

posted by admin on wrz 1

Ostatni – a więc 4 most Baileya – zbudowano na początku października 1974 r. . Grunt osuwiskowy był przyczyną nierównomiernego osiadania mostu Seebrucken na autostradzie przez Brenner (Austria). Różnice osiadań podpór doszły do ponad 1,5 m, powodując znaczne uszkodzenia betonowej konstrukcji przęseł. Wybudowany w roku 1946 most żelbetowy przez rzekę Anclote (St. Read the rest of this entry »

posted by admin on wrz 1

Podobny los spotkał 9-przęsłowy londyński łukowy Blackfriars Bridge z 1760 r. , którego fundamenty wykonano tak samo jak dla Westminster Bridge; wystąpiły w nim podobne uszkodzenia spowodowane podmyciem filarów. Charakterystyczną katastrofę mostu, wywołaną dość często występującymi zjawiskami, opisał Szechy (1976 r. ). Most przeprowadzał drogę nad niedużym dopływem Cisy (Węgry). Read the rest of this entry »

posted by admin on wrz 1

Po zbudowaniu mostu zrobiono nasyp dojazdu, wykorzystując do tego grunt wydobyty z wykopów fundamentowych. Był to głównie piasek ilasty. Znaczną część nasypu formowano zimą, gdy w piasku występowało dużo zlodowaciałych brył. Nasyp zagęszczono słabo. Wiosną, wkrótce po oddaniu mostu do użytku, nastąpił długotrwały, wysoki przybór wody, który spowodował silne nawodnienie nasypu. Read the rest of this entry »

posted by admin on wrz 1

Przewidywano rozparcie grodzy dwunastoma stalowymi pierścieniami z belek H 350X350 mm, rozmieszczonymi w odstępach pionowych 1,7 m. Pierścienie mocowano śrubami stalowymi C/J 25 mm. Natomiast brak było rozpór poprzecznych. Katastrofa nastąpiła, gdy głębokość wykopu w dnie rzeki wynosiła 3 m. W tym czasie ściankę rozpierało 6 pierścieni. Read the rest of this entry »

weraph - Artykuly w temacie