wiązki kolateralne

posted by admin on cze 22

Pomiędzy pasma floemu wdziera się w kierunku promienistym centralnie umieszczony ksylem, który uzyskuje dzięki temu na przekroju poprzecznym zarys gwiazdy. Protoksylem występuje na końcach jej ramion. Wiązka promienista również winna być uważana za filogenetycznie starą. Przemawia za tym fakt, iż według dotychczasowych danych ten typ wiązki występuje u wszystkich obecnie żyjących oraz kopalnych Cormophyta w korzeniach, a prócz tego niektórych Cormophyta również w łodygach. Nie stwierdzono dotychczas, aby jakikolwiek inny typ wiązki występował zarówno w łodygach, jak i korzeniach. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 20

Ponad epitemem leżą w epidermie w swoisty sposób wykształcone aparaty szparkowe — szparki wodne. Szparki wodne są zwykle większe niż szparki powietrzne. Komórki otaczające je mogą być żywe i wtedy szparki wodne mogą otwierać się i zamykać, podobnie jak szparki powietrzne. U pewnych natomiast gatunków komórki te już dość wcześnie tracą treść żywą, a wówczas otoczona przez nie szparka jest stale szeroko otwarta. Komórki otaczające szparki wodne nie mają tak typowo wykształconych zgrubień błon komórkowych, jak komórki szparkowe szparek powietrznych. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 18

Dzięki spiętrzeniu powierzchnia zwierciadła wody powiększa się, przedłuża się czas przepływu, a zawiesiny w postaci osadu opadają na dno; zbiornik dolinowy może zastąpić sztuczną oczyszczalnię . Zbiornik Turawa na rz. Małej Panwi, o maksymalnej powierzchni zalewu 2000 ha, w dużym stopniu zmniejsza zanieczyszczenia tej rzeki, wskutek doprowadzenia ścieków z fabryki celulozy Kalety zakładów metalurgicznych w Ozimku. Podobnie Zbiornik Otmuchowski o zbliżonej powierzchni, na rz. Nysie Kłodzkiej, zmniejsza zanieczyszczenie rzeki ściekami z licznych zakładów przemysłowych, m. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 16

W książce przedstawiono katastrofy w czasie budowy i użytkowania mostów, spowodowane charakterystycznymi przyczynami. Katastrofy zdarzają się nadal, pomimo osiągniętego postępu techniki, rozszerzonego zakresu wiedzy, doskonalonego przygotowania fachowego, zdobytych doświadczeń i pomimo możliwości korzystania z pomocy nowoczesnych badań. Dlatego powody katastrof budzą nie słabnące zainteresowanie. Na przykład godną uwagi analizę 143 katastrof mostów przeprowadził D. W. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 13

Również w roku 1978 pale utraciły boczną stateczność wskutek wymycia piasku przy narzucie kamiennym otaczającym filary. Fundamenty zachowały nośność pionową, ale po wymyciu – frakcji piaskowej wystarczyły niewielkie zmiany konfiguracji narzutu, aby przy minimalnym wzroście siły bocznej nastąpiło przesunięcie filara, powodujące załamanie sąsiednich przęseł. Szczątki przęseł zatarasowały częściowo koryto rzeki, powodując znaczne zwiększenie prędkości przepływu wody przy filarach. Woda podmyła fundamenty tych filarów, tak że zapadły się z przęsłem w 20 godzin później. Filar stał jeszcze trzy tygodnie, ale i tu silny prąd -stopniowo zabierał grunt otaczający pale, powodując w końcu runięcie filaru. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 11

Kierowca wjeżdżający 2 lipca 1973 r. na most przez Men koło Hochheim (RFN) zauważył w jego części rzecznej wklęśnięcie nawierzchni na odcinku około 60 m. Zawiadomił o tym policję, która natychmiast zatrzymała ruch w obu kierunkach. Most jest położony w ciągu autostrady i ma całkowitą długość 1066 m. Część rzeczną stanowią blachownice z płytą ortotropową. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 10

Niektórzy geologowie byli zdania, że właśnie te wiercenia naruszyły strukturę i stateczność zbocza nad mostem. W jednym otworze badawczym stwierdzono, że w czasie miesiąca nastąpiło obniżenie się gruntu o ponad 1,80 m. Któryś z geologów natomiast uważał, że otwory były zbyt małe w porównaniu ze strefą objętą osuwiskiem, by mogły się do niego przyczynić. Po katastrofie przyjęto nową lokalizację mostu w miejscu położonym około 500 m w dół rzeki. Tam zbudowano konstrukcję tymczasową: most składany typu Baileya, długości 42 m. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 9

Liczne katastrofy i awarie mostów zdarzają się w czasie ich budowy. Są wynikiem niedopatrzeń i błędów, często są spowodowane lekkomyślnością lub pośpiechem. 6. 1 Katastrofy w czasie budowy fundamentów Różne niespodzianki zdarzały się nieraz przy stosowaniu kesonów. Doświadczono tego w 1884 r. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 8

Dzięki uprzejmości Fondazione MAXXI.
Cecilia Fiorenza Urban Movement Design, laureat programu Young Architects (YAP) MAXXI w Rzymie, odświeżyła doświadczenie MAXXI, angażując umysł i ciało w interaktywną, letnią instalację.
UNIRE / UNITE reaguje na obecny kryzys zdrowia publicznego, oferując alternatywne rozwiązanie dla tradycyjnych miejskich mebli, które choreografy ćwiczą i odtwarzają w naszym codziennym życiu.
W czasie, gdy nasz świat boryka się z kryzysem, Urban Movement Design uważa, że konieczne jest ponowne przemyślenie sposobu, w jaki żyjemy i zmiana dezaktywującego, siedzącego trybu życia, który jest obecnie promowany przez nasze zbudowane środowisko.
Praktyka w Nowym Jorku i Rzymie połączyła dwie dyscypliny architektury i terapii ruchu, aby zintegrować zdrowie z powrotem w projekt i promować poczucie wspólnoty. Read the rest of this entry »

posted by admin on cze 8

Maksymalne obciążenie pionowe miało wynieść 22 MN. Zanim jednak rozpoczęto -badania nastąpił nieprzewidziany wypadek: w czasie napełniania wodą ostatniej 18-metrowej rury przechyliła się platforma ze zbiornikami. Spadły one na barkę, na której znajdował się żuraw z podniesioną klatką, z której jeden z inżynierów nadzorował napełnianie zbiorników wodą. W szczątkach barki zginęło 7 osób, a wśród nich trzech inżynierów prowadzących badania. Komisja ustalająca przyczyny wypadku stwierdziła błędy przy spawaniu rusztu. Read the rest of this entry »

wiązki kolateralne - Artykuly w temacie