posted by admin on sie 7

Ruch statków po rzece zwiększał napór wody na nieumocniony brzeg, powodując rozmycia gruntu, doprowadzające do utraty stateczności filara. Często przyczyną katastrof mostowych bywają grunty osuwiskowe. Los taki spotkał most przez rzekę Quebradablanca na południowy wschód od Bogoty (Kolumbia). Jest on położony w wąwozie w Andach Wschodnich, na jedynej drodze- łączącej stolicę kraju ze wschodnimi prowincjami. Historia tego mostu jest niezwykła. Wybudowano go w 1925 r. , do 1970 r. był 14 razy odbudowany, a tylko w 1974 r. załamał się czterokrotnie. Najdłużej stał most, który załamał się w czerwcu 1974 r. , kiedy to po silnych opadach do rzeki osunęły się ściany wąwozu, powodując zniszczenie odcinka mostu długości 37,5 m, zasypując około 300 osób oraz liczne samochody osobowe, ciężarówki i autobusy, które czekały od ponad 48 godzin na otwarcie drogi zamkniętej z powodu uprzedniego, nie wielkiego osuwiska . Kilka tygodni przed tą katastrofą wysadzono dynamitem kilka szczytów powyżej mostu uważanych za mało stateczne. Ponadto nad wąwozem wywiercono otwory (j) 90 cm, głębokości 8 m związane z badaniami gruntu, jego wilgotności i ruchów. [patrz też: ile kosztuje malowanie ścian, okno balkonowe przesuwne cena, przenikanie ciepła ]

Tags: | |

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: ile kosztuje malowanie ścian okno balkonowe przesuwne cena przenikanie ciepła